Friday, November 6, 2009

Tinta Penjejak Permata....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang....

Akulah...
Penjejak permata dibalik timbunan kaca
Sukarnya untuk kupilih dan kucari
Sukar kerana kaca itu tajam dan melukakan
Hingga adakalanya luka itu hampir melumpuhkan langkahku
Namun...
Sebutir permata dibalik selautan timbunan kaca tetap berkilauan
Ia tetap yang terbaik sekalipun tertimbus di timbunan paling dasar
Maka....
Mengapa harus aku putus asa menjejak yang terbaik
Mengapa harus aku menangis andai jemari tertusuk kaca kala menyelongkar timbunan kaca itu
Mengapa harus aku memberhentikan pencarianku ini...
Sedangkan...
Untuk menghindar jemari luka tertusuk kaca aku bisa memakai sarung tangan ketabahan
Untuk menghalang kakiku berdarah aku bisa menyarung sepatu ikhlas
Untuk menepis runtuhan timbunan kaca aku sepatutnya berbusanakan baju ketaatan
Sekalipun ketabahan, keikhlasan dan ketaatan itu hanya bisa digapai dengan kesungguhan
Lalu...
Kini...bersama jejak yang adakalanya terseliuh ini aku membina azam
Aku cuba mendapatkan jua sebutir permata itu walau apa yang terjadi
Moga aku direstui dan diredhai.....

1 comment:

  1. bagusnyee..sy nk sgt jd mcm PP ni...amiin..
    menjejak permata yakni menjejak redha dan cinta ilahi..
    erm..blog ni nampak fresh..baru buat..sape ye..buat sy tertanye2..=)
    msti sy kenal kan..kalo x, cmne leh follow blog sy..
    erm..boleh kite berkawan..

    ReplyDelete